Betrokkenheid
Ik ben betrokken want ik krijg kansen tot experimenteren.
Ik ontdek in hoeken verrijkt met uitdagend materiaal.
De belangsstellingscentra worden gekozen i.f.v. de leefwereld.
Leergierigheid brengt mij op allerlei plaatsen en momenten en onder verschillende werkvormen.
bijlagen schoolbrochure:
Ontmoeten
Ik voel me veilig op momenten van gezellig samen zijn, door de dag heen.
Steun kan ik bij anderen vinden die er de tijd voor willen en kunnen nemen.
Liefdevol wordt er met mij omgegaan.
Rust
Rust, ik straal het uit, want ik voel me goed in mijn vel.
Er is structuur waardoor ik kan loslaten. Ik plan mijn dag niet te vol, ik filter, ik werk punt per punt af.
Rust door de structuur die me aangeboden wordt en die me voorgeleefd wordt maar ook de rust die ik mezelf nodig acht.
Genieten
Ik voel me vrolijk, dit zie je aan mijn lachen, mijn gibberen, ik doe al eens gek.
Mijn bewegingen laten zien dat ik plezier kan maken.
Er is ruimte en tijd om te genieten van de dingen, momenten die in en rondom ons gebeuren.
Eigenheid
Ik ben en voel me uniek met mijn eigen talenten, mijn kunnen.
Ik voel me goed, ik word beloond en krijg een dikke duim. Ik krijg al eens een knuffel, een schouderklopje. Ik ben welkom, er is een ruim onthaal en zorg op maat.
Respect
Ik voel, geef en krijg respect binnen de school waar we onze gedachten uitwisselen in een open sfeer om te kunnen komen tot eensgezindheid.
Ik toon mijn werk en heb oog voor anderen hun werk. Een pluim geven is nooit te veel.
In groep 2 bevindt uw kind zich in een echt leerhuis. Een plaats waar kennis en vaardigheden aangeboden worden en tegelijkertijd aandacht geschonken wordt aan de algehele ontwikkeling van uw kind. Elke dag komt uw kind met zijn/haar emoties naar de klas. Wil er een groei ontstaan in de ontwikkeling van uw kind dan is dit iets waarvan de leerkracht dient te vertrekken.
“Hoe zitten we vandaag in de klas?!”
Wanneer we het bovendien hebben over ontwikkeling dan hoort hier ook zelfstandigheid bij. Met ons zelfstandig werk (ZWIP) leren kinderen keuzes maken en het leren in eigen handen nemen. De instructie door de leerkracht is bijgevolg zeer beperkt en de kinderen kunnen al snel zelfstandig aan het werk.
Door deze onderwijsstijl willen we dan ook graag de nodige aandacht besteden aan de evolutie in de ontwikkeling. Het proces is van belang, niet de cijfers.
Hopelijk kunnen de kinderen van onze groep zich op deze wijze degelijk ontwikkelen.
Klavertje 3 Overbroek ©2024. All Rights Reserved.